Durf jij het aan? Werken als ZZP”er in het onderwijs?

Meld je aan bij SUC6WERK en wij zorgen voor werk dat past bij je wensen en je mogelijkheden.

Wij adviseren je bij de tariefberekening, versturen en verzorgen je facturen naar de scholen.

Herken je jezelf in onderstaande artikel (bron: RTL-Z).

Neem dan vrijblijvend contact op met ons en bel 06-23654395 of mail naar lvanderkleij@suc6werk.nl

Een groeiend aantal leraren schrijft zich in als ondernemer en staat als zzp’er voor de klas. 

Kende het basisonderwijs begin 2015 nog slechts 100 mensen die zich bij de Kamer van Koophandel hadden ingeschreven als bijvoorbeeld onderwijzer of invalkracht in het onderwijs, waren dit er begin 2019 al 186.  

Voor het voortgezet onderwijs is deze toename nog groter: daar steeg het aantal inschrijvingen van 101 in 2015 tot 193 begin 2019. Vermoedelijk liggen die cijfers nog hoger, omdat de KvK deze aantallen baseert op de vrijwillig ingevulde bedrijfsomschrijvingen.

‘Je bent echt ondernemer’

Dat beaamt ook Tineke de Jong (50). Zij werkt als zzp’er in het basisonderwijs. “Je moet goed de consequenties doordenken, want je bent een echte ondernemer.

Na jaren in het onderwijs stopte De Jong om een coachingpraktijk op te bouwen. Via een kennis kreeg ze de tip dat ze als freelancer in het onderwijs wat geld kon bijverdienen, naast haar praktijk. “Maar inmiddels is dat andersom. Ik werk inmiddels zo goed als fulltime in het onderwijs.”

De Jong woont in Sneek, maar daar is het tekort aan leraren nog niet zo schrijnend als in de rest van Nederland. Ze verdeelt haar weken over scholen in Veenendaal en Almere. “Ik overnacht dan in de buurt. Ik ga zondagmiddag van huis en kom vrijdag pas weer thuis.

Geen kantoorpolitiek meer

Techniekdocent voor het voortgezet onderwijs Arie Gramsma (61) nam de overstap naar het ondernemerschap. Hij zoekt nu nog voornamelijk tijdelijke banen in het onderwijs, met tijdelijke contracten. Een volledige baan in het onderwijs ziet hij niet meer zitten. “Sommige aspecten van het onderwijs zijn niet meer zo gezellig”, zegt hij.  

Zijn voornaamste bezwaar: de werkdruk ligt te hoog. Ook ervaart hij dat het eigenaarschap van het onderwijs nu bij ‘de managers’ ligt en niet meer bij de docenten. De bijkomende kantoorpolitiek trekt hij niet meer.

Het onderwijs volledig de rug toekeren wil hij ook niet. “Ik wil dolgraag aan de slag en ontloop ook niet de verantwoordelijkheden die erbij horen. Teamoverleg, ouderavonden, denken vanuit de leerlingen. Geef mij de sleutels van het lokaal en ik ga aan de slag.” 

Ik ben bepaalde afspraken vanuit de cao gewend. En de schoorsteen moet wel blijven roken.”

Werken als zzp’er had daarom zijn interesse. “Een aantal jaar geleden was ik er al klaar voor, maar heb ik het niet doorgezet. Het werd toen afgeraden vanwege de wetgeving. Nu de stap gezet en het bevalt mij prima.